آموزش آلات موسیقی

آموزش ویولن، پیانو، گیتار، سه تار، تار، کیبورد

آموزش آلات موسیقی

آموزش ویولن، پیانو، گیتار، سه تار، تار، کیبورد

آموزش تنبور توسط خلیل نژاد

مرحوم سید خلیل علی نژاد یک استاد تمام عیار در نوازندگی تنبور به شمار میرفت .در ادامه سازی ها شما را با این استاد آشنا خواهد کرد و در بخشی آموزش نوازندگی ایشان و در بخشی دیگر نوازندگی تنبور توسط وی را برای استفاده شما قرار میدهد


سید خلیل عالی‌نژاد در سال ۱۳۳۶ و در صحنه در استان کرمانشاه متولد شد. پدرش سید شاهمراد عالی‌نژاد، نوازنده تنبور بود.


سید خلیل مشق تنبور را با سید نادر طاهری آغاز کرد و پس از ۲ سال نزد سید امرالّه شاه‌ابراهیمی رفت. همچنین از امیر حیاتی نیز بهره برد و بعدها به محضر استاد عابدین خادمی راه یافت؛ در این دوره و به صورت همزمان سرپرستی گروه تنبورنوازان صحنه را نیز بر عهده گرفت. وی در سال ۱۳۷۵در رشته موسیقی از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد.


او بر ردیف موسیقی دستگاهی ایران تسلطی کافی داشت. سید خلیل آواز را از مکتب میرزا حسین خادمی آموخته بود و از نادر نادری دف آموخت و تار را از کیخسرو پور ناظری، نواختن تارش به شیوه نوازندگی مکتب برومند نزدیک بود و پرده گیری‌ها و زخمه‌های شمرده و جمله‌بندی‌هایش در سه تار، شیوهٔ نوازندگی یوسف فروتن را به یاد می‌آورد. سید خلیل همچنین علاوه بر نوازندگی تنبور به ساخت تنبور و سه‌تار نیز پرداخته‌است و ساخته‌های او با مهر شیدا محصول کارگاه مشترک به همراه عبدالرضا رهنما و بعد از سال ۱۳۷۰ در کارگاه شخصیش با مهر قلندر موجود است.

ادامه آموزش تنبور توسط خلیل نژاد

آموزش تصویری دف (مقدماتی)

آموزش دف نوازی روزبه زرعی به زبان ساده در ۵ قسمت میباشد. این فیلم آموزشی دارای زیر نویس انگلیسی می باشد که برای عزیزان خارج از کشور نیز قابل استفاده خواهند بود

۵ قسمت شامل آموزش های زیر خواهد بود

  1. آموزش دف نوازی با اصول اولیه نگهداری ساز ، ضربات اولیه و مختصری از تاریخچه ی ساز دف
  2. نواختن ریتم های دو ضربی و چهار ضربی
  3. استفاده از حلقه ها ی دف
  4. آموزش دف نوازی ، با ریتم های شش ضربی
  5. اجرای تکنیک های ریز ساده ، ریز آکسان دار و دوراب

ادامه آموزش تصویری دف (مقدماتی)

دانلود کتاب آموزش ریتم نوازی گیتار

از مهمترین نکات آموزشی این کتاب:

  • – آموزش علائم مختلف در ریتم نوازی مثل علامت آکسان،آپاگادو،آپاگادو کف دست، راسگوادو
  • – آشنایی با اشکال ضرب مثل چنگ، دولاچنگ، نیم ضرب و …
  • – آموزش انگشت گذاری p i m a x
  • – آموزش هر ریتم با فلش رو به بالا و رو به پایین
  • – آموزش آرپژهای گیتار

ادامه دانلود کتاب آموزش ریتم نوازی گیتار

کتاب آموزش گیتار بیس

کتاب اول آموزش گیتار بیس پوریا مفتون

در کتاب آموزش گیتار بیس سعی شده با بیانی کاملا ساده به موضوع های مورد بحث پرداخته شود و در صورت نیاز تمریناتی در جهت تفهیم بهتر برای هنرجو مطرح شود و با شناخت کلی از مفاهیم ، حروف و علایم اختصاری که دانستن آن برای نوازنده ضروری میباشد به عنوان سکوی پرتاب عمل کرده و هنرجو را با اطلاعات اولیه مورد نیازش از مرحله آموزش پایه توانایی نوازندگی تحقیقی ،روی قطعات آهنگسازان مختلف ( گیتار بیس ) سوق داده باشم. امیدوارم کوششهای این حقیر توانسته باشد در راه عشق به ذات هنر و هنرمند حقیقی ثمربخش واقع شود

کتاب اول گیتار بیس را اینجا دانلود نمایید

ادامه کتاب آموزش گیتار بیس

آموزش تنفس در آواز خوانی

صدای انسان درذاتِ خود تجلی روح او‌ست. صدا از یک سو راه دستیابی به درون است و از سوی دیگر به دنیای خارج از خود. نمی‌توان صدایی را پرورش داد بدون این که پرورش و بلوغ انسان را در کل مد نظر داشت. پرورش صدا یعنی هنر‌جو را به وسیله صدا به ذات خود و نیروهای نهفته‌اش هدایت کردن؛ یعنی راهنمایی هنرجو برای درک عملکرد صدا‌ از طریق دریافت رابطه‌های حقیقی آن؛ یعنی هدایت او در بکارگیری ‌صدا برای بیان صادقانه احساس.”

(از کتابِ هایِ کوچک Der kleine Hay با تصحیح Fritz Reusch )

درسال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) با مطلب کوتاهی به طرح بحثی در بارۀ تکینک آواز پرداختم تا در فرصتی مناسب به طور گسترده به آن بپردازم. این مطلب را می‌توانید در سایت من که آدرس آن در پایان این نوشته است، بخوانید. در مجموعه مقالاتی قدم به قدم به تکنیک آواز خواهم پرداخت. در بخش حاضر- نخستین قسمت از این مجموعه – پس از یک مقدمۀ کوتاه به تعریف فن یا تکنیک آواز و سپس به تنفس صحیح به عنوان پایه و اساس این فن می پردازم. آگاهی‌ از نکات مطرح شده بی‌شک برای تمام کسانی که به گونه‌ای با صدا سر و کار دارند، مانند گویندگان، بازیگران و دوبلورها یا حتی آموزگاران و تمام کسانی که اصولا به سلامتی بدن و بخصوص سلامتی و طنین صدای خود اهمیت میدهند، مفید خواهد بود. در پایان این بخش تمرین‌هایی عملی را پیشنهاد کرده‌ام. این تمرین‌ها طبیعتا تنها پیشنهادهایی برای آغاز هستند که بایستی آموزگاران و هنرجویان با به‌کارگیری نیروی خلاقۀ خود آنها را کاملتر کنند. هدف این مقاله تنها نشان دادن نقطۀ آغاز به علاقهمندان این رشتۀ هنری است.

ادامه آموزش تنفس در آواز خوانی